وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
تجهیز فرودگاه تبریز به دستگاه «آر.وی.آر» / تبریز دیگر از مه نمی‌هراسد

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: تا پایان امسال فرودگاه بین‌المللی تبریز به دستگاه «آر.وی.آر» مجهز می‌شود.

خبرگزاری فارس: تجهیز فرودگاه تبریز به دستگاه «آر.وی.آر» / تبریز دیگر از مه نمی‌هراسد

علی رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: بنا بر اعلام سازمان هواشناسی کشور این دستگاه تا پایان سال در فرودگاه بین‌المللی تبریز نصب و راه‌اندازی می‌شود.

وی اضافه کرد: اعتبار بالغ بر 25 میلیارد ریال برای این امر نیاز است که مقرر شده 50 درصد آن از طریق مرکز و 50 درصد نیز از محل اعتبارات استانی تامین شود.

رستمی با اشاره به اینکه این دستگاه در فرودگاه‌های اولویت‌دار نصب شده است، گفت: فرودگاه‌هایی که از نظر آب و هوایی مانند اردبیل که داری هوای مه‌آلود و یا نظیر اهواز با گرد و غبار بالا هستند در اولویت تجهیز به این دستگاه قرار داشتند.

اواخر سال گذشته با لغو پی‌ در پی پرواز وزیر راه و ترابری وقت و وزیر راه و شهرسازی فعلی به دلیل شرایط جوی، مه‌آلود بودن و عدم دید کافی در فرودگاه بین‌المللی تبریز و رسانه‌ای کردن و پیگیری این موضوع توسط خبرگزاری فارس در این مدت احساس نیاز به دستگاه «آر.وی.آر» در مجموعه بین‌المللی تبریز که جزو فرودگاه‌های ترانزیتی چه از نظر بار و چه از نظر مسافر است دو چندان کرد.

متاسفانه تامین اعتبار این دستگاه در میان دستگاه‌های استانی و کشوری در کش و قوس قرار گرفت که این کش و قوس علاوه بر تحمیل هزینه‌ای نزدیک به 16 میلیارد ریالی به دلیل افزایش قیمت این دستگاه از 9 میلیارد ریال به 20 میلیارد ریال طی یک سال گذشته، تاخیر نزدیک به یک‌ساله را نیز در راه‌اندازی و نصب این دستگاه در فرودگاه تبریز به دنبال داشت که امیدواریم با همت شرکت فرودگاه‌های کشور شاهد افزایش هزینه و زمان نصب دستگاه آر.وی.آر به دلیل تعلل مسئولان نباشیم.

دستگاه «آر.وی.آر» در سه قسمت ورودی، وسط و انتهای باند نصب می‌شود و اطلاعات لغزندگی باند، سرعت و سمت وزش باد و میزان دید افقی در طول باند را به صورت میلی‌متری توسط لیزر به خلبان مخابره می‌کند و با وجود این دو دستگاه در فرودگاه‌های کشور هیچ خلبانی از پرواز و فرود در شرایط دید کم نمی‌هراسد.

دستگاه «آر.وی.آر» قابلیت افزایش دید در شرایط جوی بد و از جمله در مه را تا کمتر از 500 متر میسر می‌سازد و جزو نیارهای اساسی در فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی تبریز در شمال‌غرب شهرستان تبریز و در ارتفاع یک‌هزار و 494 متری از سطح دریا در زمینی به مساحت 420 هکتار در سال 1333 تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.

در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال 1370 با تصویب هیئت دولت به‌عنوان فرودگاه ‌بین‌المللی نامگذاری شده و در سال 1378 به‌عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده و از آن تاریخ به‌عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارائه می‌کند.

 



ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: